Izašao jubilarni CD Bravo hits 100!

02.03.2018.
U travnju 1992. izašla je prva kompilacija Bravo Hits iz serije koje je u veljači 2018. došla do broja 100. Bravo je prije toga već imao pozitivna iskustva sa serijom kompilacija Kuschelrock.

Piše: Anđelko Preradović

Bravo Hits 100 izašao je 16.2.2018. – kao normalno 2cd izdanje i kao 3cd izdanje s bonus diskom – malim izborom pjesama koje su obilježile seriju cda i časopis. Letimičnim pogledom ne primjećujem ništa starije od 1996. godine, tako da nisu išli od 1992. Ustvari je pomalo skroman taj bonus, u najmanju ruku sam očekivao 2 cda sa najvećim hitovima 1992-2018. Pa čak su mogli složiti samo najveće njemačke pjesme tog perioda. No brojke prodaje časopisa i cda su sigurno razlog za skromniji pristup pakiranja i prodaje.

I ako se pitate zašto je na bonus CD3 Britney Spears prva pjesma – Britney Spears je najviše puta bila na naslovnicama Bravo magazina (njemačkog izdanja) – čak 56 puta.

U kolovozu 1956. godine izašao je prvi broj časopisa Bravo. Marilyn Monroe krasila je prvu naslovnicu.

Recimo da su i 80ih imali nekoliko vezanih projakata kao npr Bravo Break Dance Sensation ’84. No ništa nije bilo tako ustrajano i uspješno kao Bravo Hits.

Prvi broj je očito bio štampan u vrlo maloj tiraži (drugi također u malo manjoj mjeri) – jer danas postiže cijenu preko 50 eura. I to ako je uopće dostupan.

Bravo Hits 1

Bravo časopis je u svakom broju imao službenu listu prodaje ali je jako važna lista bila i ona u kojoj su sami čitatelji glasali za svoje favorite (u vrijeme mojeg kupovanja, broj 1 je neprestano bio rezerviran za New Kids On The Block). Očito su tu osjetili tu mogućnost za kombiniranje liste prodaje i favorita čitatelja. I da – bio je samo 1 cd. Već od drugog broja su imali 2 cd-a. A od broja 3 – ustanovljen je način ispisa i odnosa fontova na logu/naslovnici Bravo Hits – koji je održan do danas. Vinil je već bio prošlost (nijedan Bravo Hits nije izašao na vinilu) a na kazeti su izašla samo prva dva.

1998. rađena je mala slavljenička tiraža prvog cda, ali The KLF nisu mogli biti na izdanju jer su u međuvremenu povukli sve svoje pjesme iz korištenja.

Čini mi se da su od Bravo Hits 4 stvari eksplodirale – to izdanje možete s lakoćom nabaviti po 10 kn. Dakle bilo ih je više nego dovoljno u opticaju. 

Bravo Hits 100 (3cd)

A sad o samoj koncepciji rasporeda. CD pločica 1 je uvijek bila “trendovska”, aktualna, možda malo više za tinejdžere – više manje je prilično jasno slijedila listu prodaje. Drugi cd je bio za one možda malo više “adult” hitove, za izgubljene dragulje – i nećemo si lagat, za pjesme koje je trebalo “uvalit” publici. Također je možda imala malo više rockerskije stvari nego prva – ili pjesme koje su bila iznimka ili endem žanrova. Bravo Hits je uvijek njegovao da ima pokoji njemački izvođač. Možda sam upravo zbog takvih “fillera” naučio koristiti programiranje pjesama na cdu (da ne sviraju sve). Ista formula i danas funkcionira – s tim da mi se čini da su broj njemačkih pjesama povećali, no kako je Bravo Hits danas ipak primarno za njemačko tržište, to je i logično.

Konceptualno je jasno da je možda malo teško apsorbirati sve te žanrove na 2 cda (to je ono što danas formatirane radio stanice izbjegavaju) – ali ja bih rekao da je to bilo dobro da se ljudi koji inače ne bi slušali neke druge žanrove, upoznaju pa čak i zainteresiraju za drugačije. Nije mali broj onih koji su otišli u elektroniku ili rock nakon što su čuli neke krajnosti na Bravo Hits koje su ih privukle u istraživanje.

Već spomenuti standard (rasporeda i izgleda) naslovnica je na snazi od broja 3 – a od broja 44 sve naslovnice radi DNSfactory iz Hamburga. Naslovnice često znaju biti tribute/posveta nečem aktualnom – pa su tako na naslovnicama filmovi Twilight (BRAVO Hits 64) ili Star Wars (BRAVO Hits 91), a moj favorit na vrhu će zauvijek ostati kad su ukomponirali slike čitatelja na BRAVO Hits 19).

Kako je bujala popularnost – tako su nastajala posebna izdanja za primjerice austrijsko ili švicarsko tržište (s 2-3 alternacije pjesama). No pojavile su se sestrinske serije kao Bravo Black Hits (do sada 36 komada), Bravo Girl! (jer postoji Bravo Girl! časopis), Bravo Super Show i Bravo Christmas.

Od 1994. izlaze i godišnji Best Of Bravo Hits – obično sadržava hitove iz cijele godine plus par aktualnih velikih hitova koji nisu stigli biti na regularnoj seriji. 1995. su napravili malu seriju Best of Bravo Hits 90, 91, 92, 93 – i oni su bili štampani u maloj tiraži, jer su danas nabavljivi samo iznad 20 eura, no izbor pjesama na njima je stvarno vrhunski i daje vjeran hitoidni presjek upravo svake od tih godina.

Nama u Hrvatskoj možda najbitniji period Bravo Hits datira od broja 4 (1993) do broja 40 (2003) – pirati su prvo kopirali kazete, a zatim i kompletne cde, tako da osim odlične prodaje originala – cvjetala je prodaja robe na crno (u Zagrebu su studentski domovi doslovno bili skladišta cda bugarskih piratskih tvornica). A svemu je dodatno pomoglo i postojanje nekoliko CDteka (mjesta gdje ste mogli posuditi cde, koje su ljudi uglavnom presnimavali na neki drugi medij – kazeta, MiniDisc, DAT, CDr) – pa se novi Bravo Hits, a onda i nekoliko drugih kompilacija, morao rezervirati danima unaprijed.

Bravo časopis je neko vrijeme izlazio i u hrvatskoj verziji (iza 2000.), a stanje tržišta ga je prilično osakatilo i na njemačkom tržištu – danas se prodaji u tiraži 90.000 komada i prilično je nevjerojatno naći podatak da je 1998. bio prodavan u 900.000 (da, devetsto tisuća) primjeraka.

Sve su svemu – Bravo Hits je pored britanske Now That’s What I Call Music! – jedina serija aktualnih hitova koja je preživjela do broja 100, što je postignuće za sebe. No kad se pri tome doda značaj koji je Bravo Hits serija imala na živote slušatelja ili čak ljudi koji danas direktno ili indirektno žive od glazbe (što u matičnoj Njemačkoj, što u svim državama gdje se slušala – pa čak i kod nas u Hrvatskoj), onda mi je drago čuti da još uvijek postoje.

I da i dalje utječu na neke nove klince – koji su možda navikli na Youtube, Spotify ili neki drugi način nabavljanja informacija o glazbenim novitetima. Jer biti na Youtube Trending listi jest lijepo – ali imati Bravo Hits na polici sa svojom pjesmom nakon 10 ili 20 godina, izvođačima danas će tek biti nešto posebno. Još nismo navikli imati digitalne arhive sjećanja – ali komad glazbene plastike u ruci nam je daleko draži. Pitajte moju mamu koja ima moje slike na polici u foto albumu. Ja nažalost imam daleko više slikanih ali daleko manje razvijenih fotografija moje djece.

I zato nije bezveze imati Bravo Hits 4 u ruci. Osim pjesama, jasnije priziva i neka pripadajuća sjećanja. Kupcima Bravo Hits 100 želim upravo to. Da im sačuva sjećanja na vrijeme kad su ga slušali.

QRCode